Stredové osky

Zvolenému výberu neodpovedá žiadny produkt.

Stredové osky

Stredová oska bicykla je jedným z tých prvkov, ktoré denne nevidíte, no ak sa s ním niečo stane, okamžite to pocítite. Poškodená stredová oska má za následok oveľa náročnejší pohon bicykla, vynaoženie oveľa väčšej sily, ako bolo potrebné predtým. Preto by sa mala objímka na osku, v ktorej sa táto časť bicykla nachádza, kontrolovať aspoň raz ročne. Vďaka tomu bude bicyklovanie vždy príjemné, tiché a hlavne nespôsobí žiadne problémy.

Typy stredových osiek

V priebehu rokov vzniklo mnoho štandardov a riešení, pokiaľ ide o stredovú osku na bicykli. Bohužiaľ, hoci boli mnohé iné prvky štandardizované a nemusíte sa obávať ich výmeny, stredová konzola nikdy nedosiahla jeden konzistentný štandard. Výsledkom je, že na trhu je dostupných mnoho rôznych riešení, ktoré sú niekedy venované len jednému konkrétnemu modelu bicykla. Mnohým začínajúcim cyklistom to spôsobuje zbytočný hlavybôľ a aj pokročilí cyklisti si niekedy môžu lámať hlavu nad tým, aký model stredovej osky si vybrať. Našťastie existujú vyškolení servisní technici, ktorí vždy pomôžu!

Aké sú teda typy stredových osiek bicyklov?

  • Štvorcová oska - ide o najstarší typ stredovej osky, ktorý sa v súčasnosti používa najmä na mestské a detské bicykle. Je tiež mimoriadne ťažká, ale – pri správnom používaní – aj veľmi odolná.
  • Stredová oska octalink - systém od firmy Shimano, konštrukčne veľmi podobný štvorcovej stredovej oske. Je však vybavený 8 výstupkami, na ktoré sa nasadia ramená kľuky. To poskytuje odolnejšie a tuhšie spojenie, takže sila nôh sa lepšie prenáša na pohon.
  • Skrutkovacia stredová oska - jedno z najpopulárnejších riešení. Na rozdiel od štvorcovej alebo Octalinkovej formy nemá vlastnú os, ku ktorej sú pripevnené ramená kľuky. V tomto systéme sú ramená priamo spojené s osou, vďaka čomu ide o veľmi tuhé riešenie. Ložiská stredovej osky sú umiestnené v špeciálnych miskách, ktoré sú priskrutkované priamo k objímke.
  • Press-fit stredová oska - čiže vtlačená priamo do rámu bicykla špeciálnym lisom na ložiská. Poskytuje najvyššiu tuhosť v oblasti objímky osky, čo má za následok aj výborný prenos sily na pohon. Toto riešenie bolo donedávna veľmi často používané v súťažných bicykloch. Kvôli komplikovanej montáži sa však mnohí radšej rozhodli pre skrutkovaciu stredovú osku.
To Top